lördag 11 oktober 2008

Höststäd i trädgården





Hej svejs! Nu börjar trädgårdsenergin tryta... Det känns som om den sista "städningen" i trädgården inför vintern är ytterst aktuell. I helgen ska vi klippa gräset och göda med näring. Löven ska krattas ihop och läggas i högar runt rosor och andra vinterkänsliga växter. Har läst att vissa rosor ska kupas med jord, löv och granris för att klara vintern. Det blir en tur till skogen för att ta hem granris. Vi plockar även med oss mossa för höstpyssel. Mosshjärtan och mossbollar är fint att lägga i utekrukorna. Billigt och enkelt.

Har inte varit så flitig med kameran... Visar ngr bilder från altanen som jag tog för ett tag sedan. Våra vita pelargoner står fortfarande ute. Även att det har varit kallt har de klarat sig rätt bra. Mina rosa mårbacka står inne och jag ska försöka få dem att övervintra. Kanske jag tar sticklingar till våren för att se om det funkar att driva upp nya?!

Önskar er alla en riktigt skön hösthelg! Kram Karin

7 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Vilka fina bilder! Mysigt med en tur i skogen för att hämta mossa m.m.

Tack för dina goa kommentarer om vårt kök - det värmer verkligen. :) Jag kommer inte ihåg vad tapeten heter, men jag ska försöka komma ihåg att titta efter.

Ha en skön helg!

Kram M

Ullis/Leva på landet sa...

Härliga bilder. Ska också försöka resna oxh fixa ute i morgon så det är färdigt inför vintern. Det är mysigt så länge blommorna fortfarande klarar sig för kylan så man kan njuta av dem.

Ha en skönt helg!
Kram Ullis

♥ Fyra årstider sa...

Men vad roligt att jag hittade dig. Vilken trädgård, bara sitter och och gapar...Lägger dig på bloggkoll så du inte glöms bort.

Lycka till i min tävling.
Kram Lotta

Marina sa...

Tack för kommentaren hos mig! Här har jag nog inte varit förut. Alltid kul att hitta en ny blogg med lite trädgårdsinnehåll.

Annika Christensen sa...

Kul att titta in till dig.
Det är jättelätt att ta sticklingar.
Det trodde inte jag men jag har klartat det riktigt bra. Bäst blir det om du väntar till våren som du säger. En del av mina pelargoner står också ute fortfarande.
Ha det gott
Annika

Annika Christensen sa...

Kul att du tittade in till mig och kul att höra att det finns fler nödrdar. Det är ok att vara nörd idag och det är skönt tycker jag. Fast jag struntar i vilket jag är som Pippi Långstrump. Allt jag gör - gör jag på mitt eget vis.
Välkommen tillbaka.
Annika

Anonym sa...

Grönt är verkligen skönt;) Så fina kannor du har.
Och fina bilder!
kram!