torsdag 26 juni 2008

Fröer på nätet












Idag har jag beställt fröer på nätet. Det finns ett jättestort utbud på perenna växter så det var som vanligt väldigt svårt att välja! Jag följer min känsla och går på rosa, blå-violetta, vita och silvriga toner. Beställde allt hos Impecta Fröer - där även bilderna kommer från.

Här är mina favoriter som jag så småningom ska plantera ut i trädgården (och lite annat som kan vara bra att veta - kunskap är aldrig fel;-) , faktan kommer från Impecta Fröer om inget annat anges:

Röd Rudbeckia - Echinacea purpurea - är en av de bästa kragblommande perennerna med stora purpurröda blommor, ca 10 cm i diameter. Hälsoört - ingår i naturpreparat mot förkylning, influensa mm.

Rosenmalva - Malva alcea 'Fastigiata' - har graciösa rosafärgade blommor, flikiga blad och stadiga stjälkar. Fin snittblomma. Blir ca 75 cm hög och blommar från juli - september.

Kungsängslilja - Fritillaria meleagris - schackfärgad blomma i purpur, hängande klockor, 2 st blommor på varje stjälk. Blommar i maj - juni och trivs tydligen som vildängsblomma. Hur är det med rabatt i villakvarter?! Fin är den!

Stjärnflocka - Astrantia major 'Rose Symphony' - gammal mormorsväxt även kallad, den här är röd och tillhör den mer ovanliga sorten. Fin både i rabatt och som snittblomma. Har redan 4 ex sedan tidigare - dags för fler.

Sjtärnflocka - Astrantia major - den här sorten får rosa/vita blommor, även den jättefin både i rabatten och som snittblomma.

Ängsnäva - Geranium pratense - jag har läst i Gabriella Dahlmans bok; Gabriellas trädgård, Natur och Kultur, att just denna näva trivs överallt! Låter toppen. Jag ska försöka få den att trivas i vår slänt mot grannen. Det får bli en marktäckare som har söta blå-violetta blommor.

Franska blåmunkar - Jasione laevis 'Blaulicht' - jag vet inte alls vad det här är, men färgen och framförallt formen tilltalar mig. Blåvioletta bollformade blommor tycker jag är fint både i rabatten och som snittblomma. Liknar kirgislöken lite grann.. - oj påsen innehåller 300 frön - det blir en del bollar i rabatten;-)

Lammöron - Stachys byzantina - jag gillar verkligen den här växten! Mjuka, gulliga, silvriga blad breder ut sig och bildar en fin kontrast i rabatten. Får rosa/röda blommor i juni - augusti. En lättodlad växt - hur bra är inte det?!

Porslinsveronika - Veronica gentianoides - köpte 4 st plantor när jag var på Zetas. Skulle behöva ett gäng till då de såg lite klena ut där 2 och 2... Hoppas det går att driva upp dem och plantera till hösten? Hursomhelst, växten får jättegulliga små porslinsblå blommor i skira, glesa klasar.

Porslinsklocka - Codonopsis clematidea - urgullig ljust porslinsblå klocka som kan bli ca 75 cm. Klättrar gärna och har lite späda stjälkar. Kommer ursprungligen från Himalaya. Blommar i juli - augusti och bör täckas lite grann vintertid.

Veckad snödroppe - Galanthus plicatus - en lite ovanlig storblommig art som kommer från södra Ryssland. Har jättefina nickande vita blommor som blommar i mars - maj. Blir ca 20 cm hög.

Vit backsippa - Pulsatilla vulgaris 'Alba' - på Odla.nu läser jag en artikel skriven av Sylvia Svensson att Pulsatillan är en nära släkting till Anemonen. Den har ett ganska robust växtsätt men de stora vita blommorna som är lite "håriga" gör att den upplevs som mjuk. Här i Sverige blommar den tidigt på våren från april. Växten gillar inte att flyttas så frösådd i kruka är det bästa sättet att få fler. Den tar god tid på sig att gro - ge inte upp i första taget! Plantera ut nästkommande vår.

Snöklocka - Leucojum vernum - har bedårande små vita hängande klockor med gulgröna fläckar ytterst på kronbladen. Blommar från april - maj. Är fridlyst i vilt tillstånd. I Vadstena klosterområde finns det mängder av dem på vårkanten. (Passa på att åk dit en vårdag! Vadstena är en jättemysig liten stad, många gamla bevarade hus och en gågata i kullersten, mysiga fik och bra shopping. Ett tips är att svänga förbi Vadstena Antikt om man gillar gamla ting).

Ja det var allt för nu! Då var det dags att tvätta alla krukor och börja odla på nytt när fröna kommer:-) Vill passa på att önska alla en trevlig helg, vi kanske kan börja med staketet om virket har kommit... Kram Karin

1 kommentar:

Malin - I min trädgård sa...

JAmen vad roligt med lite frösådder! Har själv precis sått mina fröer som jag nyligen köpte från Impecta, men sedan blev det storm och mitt lilla "miniväxthus" blåste omkull. :( Krukor slogs sönder och alla frösådderna är borta... Trist... Men det ska bli roligt att följa dina sådder :)

Ha en skön helg!