söndag 1 juni 2008

Härlig örtträdgård





Här är resultat av lite slit! Framför verandan har jag planterat en mängd örter och kryddor; salvia, isop, basilika, rosmarin, oregano, dill, persilja, gräslök, timjan och citronmeliss. Det blir så fint och det doftar ljuvligt! Nu ska det upp till bevis och här ska det fixas lite goda dressingar och kryddningar till sommarens goda grillmat. Känns lite som Jamie Oliver... fast givetvis i mkt mindre skala!

Har även planterat en renaissance ros i flätad korg tillsammans med rosenslöja och murgröna som står på altanen. I en mindre korg planterade jag kantnepeta eller kattmynta som den kallas. Somrigt och jättefint! Korgarna tycker jag är snygga och jag hittade dem på Blomstertorget i Lkpg. Bra handelsträdgård med många fina växter, buskar, träd och tillbehör till trädgård.

Slänten mot vår granne börjar ta form. Nu tar det ngr år innan det frodiga, lummiga tar överhand. Nu är allt prydligt planterat i grupper och det blir nog en del rensning... Har lagt på ett lager med barkmull som ska dämpa det värsta ogräset. Låter ju toppen.

På framsidan har jag planterat ett äppleträd som Jonas fick när han fyllde. Transparent Blanche heter sorten och äpplena är perfekta till äpplemos. Har även bytt ut lavendeln så nu ska den klara vintern.

Nu ska jag ut och njuta av sommarvärmen! Idag har vi köpt en pool - jag var nog den enda i familjen som inte vill ha en stor pool i plast i trädgården, men med tanke på värmen så är det ju himla skönt - inte minst för barnen! Nästa år kanske vi slår till och bygger en ny altan med inbyggd pool... lite snyggare. Vägen dit är lång så det är fortfarande på drömstadiet. Vill Bygglov komma hit?!

Tack för gulliga kommentarer - Malin och Linda! Önska alla en fortsatt skön helg - kram Karin.

2 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Hallå där! Men vad roligt att du hittade till min nya blogg, och tack för de fina kommentarerna - jag blir jätteglad!

Vad härligt med en örtagård! Det liggr på min önskelista (även det, jag har typ 1000 grejer på den listan;)), men det får nog dröja lite. Jag är inte så strukturerad i min trädgård utan börjar överallt för det är så roligt! Men då blir det sällan projekten helt klara, utan det är massor på gång som blir lite bättre för varje tag jag gör...Men er ser verkligen härlig ut!

Nä nu ska jag kika runt lite till!

Ha det bra!

Anonym sa...

Hej Karin!
Vilka fina bilder du tar. Det lilla torpet var verkligen gulligt. Du får så fint i din trädgård. Blev det fler fruktträd på kalaset?
Kram Anna