fredag 23 maj 2008

En heldag på Zetas!






Lyckliga stegade vi in på Zetas i morse! Underbara, härliga Zetas Trädgård, så mysigt, fint och totalt annorlunda mot andra handelsträdgårdar jag besökt. Många åker nog hit bara för att njuta av alla fina växter och kanske ta en fika eller lunch. Andra gör som vi, tar med "släpan" och proppar den full innan dagen tar slut...;-)

Vi hade jättetur med vädret, solen sken och det var varmt. Riktigt sommarväder! Efter en god fika plockade vi på oss första lasset med växter. I min vagn samsades 3 'Mme Hardy' rosor, 1 'New Dawn' klängros, 1 'Awakening' klängros, vit malört, porslinsveronika och fingerborgsblommor. Hittade även en snygg korg att ha lavendel eller pelargoner i.

På Zetas har de mysiga avdelningar och det tar en stund att gå igenom allt. Det finns även ett supergulligt växthus som man bara vill ha hemma! Tänk vilken lyx att kunna få ställa in ett par fina korgstolar med plädar och kuddar... ett olivträd, kryddor, sommarblommor...

Efter en supergod lunch (fisk- och skaldjurssoppa) gick vi en runda till. Hallon, björnbär, smultron, rabarber, vit vinbärsbuske och 2 fina växtstöd i pil plockade jag på mig. Vi var alla nöjda med dagen och åkte hem med en fullt lastad släpkärra. Väl hemma igen kunde jag inte hålla mig, så nu är det mesta planterat och vattnat. Kort på det kommer en annan dag.

Om du inte har varit på Zetas är det en härlig dagsutflykt. Jag kommer att åka tillbaka - helt klart! Kram Karin

2 kommentarer:

White Season sa...

Hej Karin! Ååå vad kul att du hittat ut hit till den härliga bloggvärlden som är sååå stor! Och vilket fint namn på din blogg, kul när det betyder något.
Attans att jag inte kunde följa med, jag var tvungen att jobba i fredags som annars är min lediga dag... Ljuvliga bilder och ett riktigt lass med härligheter ni fick med er hem så himla kul att sätta igång med planteringen... Köpte också New Dawn klängros som jag planterat längs med altanräcket, blir nog fint när den klättrar upp där.
Nu har jag kikat igenom dina bilder, och det är ett jätte fint hus ni har och trädgården likaså, så något grustag såg jag då inte ;-)
Ha det så jätte bra, så hörs vi snart igen, hoppas du haft en trevlig Mors Dag! Kram Malin

IKT i min vardag sa...

Hejsan och välkommen till den härliga bloggvärlden!:-)

Jag sitter här och är lite avis...Zetas trädgårdar är ett sådant där ställe som jag bara måste få åka till någon gång! Älskar sådana ställen och du verkar ju fått tag på många härliga växter.
Din blogg är mycket fin och trevlig för övrigt!

Kram Linda