måndag 5 maj 2008

Första planteringen!






Ja, efter 3 dagars hårt slit har vår trädgård fått sin första form. Vi har en liten tomt på 650m2 som lutar kraftigt ner mot grannen... inte helt lätt att få till, men jag har som sagt stora drömmar och planer för denna lilla trädgård.

Första planteringen är gjord! Ser inte mycket ut för världen just nu men längst bak har jag satt stäppsalvia som blir ca 70-80 cm hög. Nedanför växer rosenmalva i grupp om 2 st på vardera kant, 2 st rabattrosor 'Queen Elisabeth' - som blir rosa - lammöron i grupper om 3 st och längst fram trädgårdsnävor i grupper om 2. Jag tänker att det här får växa upp först så kan jag komplettera med fler perenna växter lite senare. Man vill ju helst få en fullt blommande rabatt med en gång så det är lätt att "rusa iväg" och plantera lite för tätt.

På framsidan har jag satt 2 st 'Clair Renaissance' som blir ljust rosa. Tyvärr verkar mina fjärilslavendel inte klarat vintern... så jag kommer att plantera nya vintertåliga lavendel istället.

I veckan kommer vi att beställa gräs som vi rullar ut. Smidigt och så blir det så fint på en gång!
Jag kommer nog åka skytteltrafik till blomsteraffärer och inhandla fler rosor, humle, daggkåpa mm till vår husvägg som vetter mot norr. Att jobba i trädgården är som bomull för själen. Jag mår så bra av det, det är så härligt att känna lite värk i armar, rygg och ben - här har det tagits i!

Ha en underbart skön dag - nu lyser solen för fullt igen - härligt!
Kram Karin

Inga kommentarer: