lördag 17 maj 2008

Nya planteringar!






Hej! Visar lite bilder hur det blev med gräset och hur planteringarna ser ut idag. Visst är det skillnad mot bara ett par veckor sedan! Jag är jättenöjd och trivs så bra med att fixa i trädgården. Det är nästan så att jag bor i mina gröna Tretorn stövlar och naglarna är numera rätt jordiga..., men det är hur härligt som helst! Har varit ute varje dag och skött om blommorna och gräset, känner mig rätt stolt faktiskt.

Mina rosor har tagit sig jättebra redan och de ser friska ut - skönt! Vår norrsida har nu fått en hel rad med lavendelplantor. (Även om läget är i norr kommer mkt sol på plantorna och jag hoppas att de ska ta sig!) Lavendel är nog min favorit, jag gillar doften, blommornas blå färg och de grågröna bladen. Passar perfekt ihop med rosa rosor.

Jag inser ju att det kommer dröja ngr år innan man ser resultatet av allt jag har planterat. Har läst en inspirerande bok "Gabriellas Trädgård" av Gabriella Dahlman, Natur och Kultur. Det är just det frodiga, lite vilda men ändå noga utvalda växtkombinationer i harmoni som jag fastnar för. Tyvärr är jag nog lite för organiserad för "det vilda" och omedvetet planeterar jag rabatterna i symmetrisk form. Hoppas att det inte känns tråkigt när allt växer upp, men jag följer min känsla och tror starkt på att det kommer att bli bra. Det går ju alltid att ändra och man får nog förbereda sig på en del omplanteringar..! Det är som när man bygger hus, stommen först och "piffet" sen;-)

Nästa vecka planerar jag att sätta en ligusterhäck (ovanför lavendelplantorna) som rumsavdelare i en del av trädgården. Vi ska även börja med staketet.

Ha en fortsatt skön helg! Kram Karin

Inga kommentarer: